Riktad marknadsföring / Riktad annonsering

Att marknadsföra sig till en riktad publik är A & O för det företag som vill ha en så hög konverteringsgrad som möjligt på sin marknadsföring. Om vi ser till företag som marknadsför sig på Internet väljer många företag att annonsera på ”generella” webbplatser med många besökare för att de tror att de är billigare och ger en större avkastning på deras investering. Det är fel i minst 9 av 10 fall. Ibland tar nischade webbplatser lite mer betalat per CPM (Pris per 1 000 annonsvisningar) men det är värt att betala lite mer per annonsvisning för att din annons ska visas för din målgrupp!

Exempel:

Låt oss ta ett företag som säljer designade sängkläder. De har 2 alternativ. Det ena är att marknadsföra sig på en generell webbplats som Aftonbladet, Blocket m.fl. eller på en nischad webbplats.

Deras annons visas för 1 000 person på den generella webbplatsen, av dessa 1 000 besökare är det bar någon enstaka som är intresserad av att köpa designade sängkläder.

Deras annons visas på en nischad webbplats som säljer sängar, en blogg om sängar, sängkläder & sova m.m. Även här visas annonsen för 1 000 besökare, av dessa 1 000 kan det säkerligen vara intressant med designade sängkläder för 900 gentemot någon enstaka som det var för den generella webbplatsen.

Med det exemplet skulle det vara lönsamt att betala flera 1 000 % mer för sin annonsering på den nischade webbplatsen. Grundregeln är, om du inte har en ”generell” produkt, en produkt som kan vara av intresse för de absolut flesta varje dag så lönar det sig att rikta sin marknadsföring.

Med är möjligheterna enorma att kunna rikta sin annonsering till just sin målgrupp för att sen spåra och följa upp ens marknadsföring.

Relaterad ord inom SEO och Internetmarknadsföring

.htaccess

Namnet på Apaches (HTTP:server) konfigureringsfil. Inom sökmotorotpimering används ofta .htaccess-filen för omskrivningar av URL.er samt redirects....

URL Uniform Resource Locator

URL är en förkortning av Uniform Resource Locator....